
Ketika itu, saya bersama sahabat saya sedang menikmati Nasi Goreng Ayam di sebuah restoran di Kampung Jawa, Klang. Menjeling sebentar ke kaca televisyen. “Mari Bertarannum rupanya, lama aku tak tengok.”, bisik saya di dalam hati. Lamunan saya terhenti apabila abang Roti Canai (senang dipanggil begitu kerana sejak dari mula kedatangan saya, dia menebar roti canai) menukar channel Astro. Jari jemarinya laju menekan punat dan akhirnya terhenti…UPIN DAN IPIN.
“Ada ke orang nak tengok…?”, fikir saya.
Seorang pelanggan awal 30-an saya kira, mula berhenti menyuap nasi dan merenung kaca televisyen tanpa berkelip. Hehe…Abang pun minat Upin Ipin? Ingatkan anak saudara saya saja. Kemudian, pelanggan itu tersengih-sengih sendirian. Itu baru situasi pertama. Banyak lagi situasi yang saya alami sejak melandanya fenomena UPIN dan IPIN. Seorang bapa dan seorang ibu sanggup berdiri di kaki lima di gerai jualan CD cetak rompak bersama anak mereka untuk menonton Upin dan Ipin di televisyen yang disediakan. Juga tersengih-sengih…Parah juga ni!.
Saya juga pernah terfikir tentang method pendidikan orang Jepun pada anak-anak mereka. Melalui apa? Kartun yang cukup popular, Doraemon.
TARBIYYAH 1
Doraemon digambarkan sebagai kucing dari masa depan. Ia sentiasa mendapat apa yang dihajatinya melalui poket kecilnya itu. Suatu doktrin yang cukup berkesan…Apa yang kamu hajati, kamu pasti akan mendapatnya!
TARBIYYAH 2
TARBIYYAH 3
TARBIYYAH 1
Ucapan “Selamat pagi Cikgu!” (dengan intonasi/irama yang agak lucu) memang sinonim dengan peminat filem animasi ini. Secara tidak langsung, ia mendidik generasi muda menghormati guru dan sentiasa menggembirakan guru.Sabda Nabi S.A.W, Muliakanlah orang yang kamu belajar darinya”Semoga filem ini dapat membentuk generasi masa depan yang lebih berakhlak mulia, berpegang teguh dengan agama dan memimpin Malaysia ke arah yang lebih sempurna.
No comments:
Post a Comment